Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Thursday, August 14, 2008

Beregu "Emas" Terkandas

Hampa & Kecewa!!


Itulah perasaan yang dirasai oleh para peminat badminton negara setalah beregu emas negara, Koo Kien Keat & Tan Boon Heong tewas "straight set" kepada pasangan dari indonesia, yang juga juara dunia, Markis Kido / Hendra Setiawan 16-21 & 18-21.

Markis / Setiawan yang diletakkan pilihan pertama kejohanan bermula dengan garang dengan pukulan serta "smash" kerapkali gagal dibalas oleh Koo/Tan. Bagi pasangan negara pula, jelas sekali kurang kerjasama serta persefahaman yang lemah dan ini memberikan kelebihan kepada Markis/Setiawan untuk menang di set pertama. Hanya sesekali Koo berjaya melakukan "Net Trick" untuk memerangkap lawannya itu. Set pertama dikuasai oleh Hendrawan yang bijak membuat pukulan-pukulan yang mengelirukan. Rally paling menarik ialah pada mata ke15 (untuk pasangan Indosesia)... A Great Rally!

Di set kedua, pasangan negara jelas lesu dengan sesekali aksi "one man show" by Koo dan memberikan banyak ruang kepada pihak lawan melakukan asakan demi asakan terutamanya "jumping smash" dari Markis. "Bad Line Judgment" juga menjadi pengumbang mata kepada pihak lawan. Pada "break" di kedudukan 9-11, jurulatih beregu negara yang juga rakyat indonesia, Rexy sibuk memberikan kata-kata semangat kpd anak buahnya. Permainan disambung semula dengan Tan melakukan servis, dan mereka mula memperkamaskan permainan dan berjaya memungut 4 mata berturut-turut dan buat kali pertama mendahului lawan. Namun, pada kedudukan mata ke18-17, beregu negara mempamerkan pertahanan yang hebat setelah asakan yang dimulakan oleh Markis. Asakan yang bertali arus oleh pasangan Indonesia itu berjaya di balas oleh Koo/Tan sehinggalah apabila Tan melakukan kesilapan melambungkan bulu tangkis ke depan jaring dan Setiawan yang sedang menanti betul-betul di depan jaring, mudah melakukan "super smash" untuk mengikat mata 18-18. Aksi Rally itu cukup-cukup menghiburkan...A Amazing Rally!

Pada mata ke19 (untuk Indonesia) mencetuskan sedikit kontroversi, apabila bulu tangkis seakan-akan keluar tetapi pengadil menyatakan masuk dan memberikan mata kpd Indonesia. Koo yang berang dengan keputusan itu, cuba mencabar keputusan pengadil namun tidak dibenarkan. Keputusan itu begitu menjejaskan tumpuan permainan mereka dan gagal mengekang asakan bertali arus dari beregu Indonesia dan tewas 18-21.

Kini harapan diletakkan di bahu Lee Chong-Wei untuk memburu emas sulung negara. Dia akan turun ke gelanggang pada jam 11.30 pagi waktu tempatan. Semoga berjaya!

* [ Update 12.35 pm : Chong-Wei make thru to Semis Final after beating Sony Dwi-Kuncoro just a moment ago.. Well Done! ]

No comments: